Conte Motor

El treball de les HMB en Educació Física: Anàlisi d’un conte motor

TASCA GRUPAL: L’enllaç directe al conte és: https://youtu.be/kr2c2SHHNWE

GRAELLA ANÀLISI CONTE MOTOR “LA CAZA DE LOS INDIOS”



Habilitats motrius bàsiques

Identificació en el vídeo

  1. Desplaçaments de tipus actius eficaços

Min. 0:53→ fan “la danza del venado” on es desplacen de manera coordinada i cooperativa. Primer, corren agafats de les mans, això requereix coordinació, ritme i adaptació al moviment del grup per tal que el desplaçament es porti a terme. I després, caminen en cercle, fomentant la postura del cos i la capacitat de seguir un patró de moviment en grup. 

Min. 1:16→ es pot presenciar com simulen que munten a cavall. Per recrear-ho es posen una pica entre les cames i corren per un circuit marcat. Aquest moviment requereix coordinació, equilibri i control en el desplaçament.

  1. Desplaçaments de tipus actius no eficaços 

Min. 1:33→ en aquest moment del conte, l’alumnat simula que estan travessant un camí d’arbres, i per fer-ho es desplacen en quadrupèdia i reptant per terra, la qual cosa requereix força en els braços i cames, coordinació i control del cos. 

  1. Desplaçaments de tipus passius

Min. 2:48→ s’observa com un alumne és transportat per altres dos, ja que estan simulant que ajuden a les persones més velles de la tribu a arribar al poblat. Aquesta activitat requereix coordinació i força, tant per part de l’alumnat que transporten com per part del que és transportat, tots han de mantenir l’equilibri i el control del seu propi cos. A més, se li suma un repte a aquest desplaçament, el treball en equip, ja que els dos alumnes que transporten han de sincronitzar els seus moviments per poder desplaçar-se.

  1. Girs de tipus eix vertical

Min. 1:19→ l’alumnat realitza un gir d’eix vertical (d’esquerra a dreta o de dreta a esquerra) al voltant d’un maó de plàstic. Aquest moviment requereix coordinació, equilibri i control del cos, ja que implica un canvi de direcció i de l’eix del cos. 

Min. 1:57→ l’alumnat simula que estan travessant un camí d’arbres i una de les maneres de fer-ho és girant sobre ells mateixos a terra. Aquest moviment també els permet treballar la coordinació, l’equilibri i la consciència del cos, així com l’orientació en l’espai.

  1. Salts

Min. 2:12→ simulen que estan pujant una muntanya, per fer-ho han d’enfilar-se i saltar unes grans escales del gimnàs. Implica desenvolupar la força, la coordinació i l’equilibri, ja que requereix un control del propi cos, tant de les cames com dels braços per aconseguir pujar i baixar. 


Proposta de treball d’una HMB dins del conte:

Dins del conte, es proposa treballar els salts. L’objectiu de l’activitat és treballar els diferents tipus de salts mentre l’alumnat interpreta la història del conte. 

Materials: cons, matalassos, cordes i imatges dels “indis”.

El repte consisteix a anar superant els diferents obstacles mitjançant els salts, perquè els indis puguin escapar dels caçadors a través de rius, muntanyes i animals salvatges. L’alumnat es divideix en grups de 4 o 5, formant les tribus dels indis.

Tipus d’exercici físic (salts):

  • Secció 1: riu. L’alumnat ha de saltar el riu (marcat per una corda), sense caure a l’aigua. Ha de saltar el més lluny possible.

  • Secció 2: muntanya. L’alumnat ha d’anar saltant els pics de la muntanya (representat per cons de diferents alçades). A mesura que va avançant, els cons tenen més alçada i, per tant, el salt haurà de ser més alt.

  • Secció 3: cova. L’alumnat ha de travessar un túnel amb aigua (representat amb matalassos i una corda simulant el riu). Ho haurà de fer saltant amb les cames obertes per no tocar l’aigua.  

  • Secció 4: escapada del caçador. L’alumnat ha de saltar una corda amb una cama, per simular l’esforç i la rapidesa amb la qual escapen dels caçadors. Cada alumne ha de superar una distància sense caure, i després canviar de peu. 

Finalment, la proposta de treball de salts finalitzarà amb una reflexió. El/la docent pot preguntar a l’alumnat: 

  • ¿Quin tipus de salt us ha semblat més difícil?

  • ¿Com heu treballat en equip per superar els reptes?

  • ¿Quins altres obstacles podrien haver trobat els indis durant el camí?


Reflexió grupal 

(valoració global de l’activitat: interès pedagògic, aspectes educatius que es treballen -motrius i no motrius-, potencialitats i/o limitacions que hi trobeu i aportacions personals i professionals de qualitat i d’interès pedagògic.)

La realització d’aquest treball ha estat tot un procés d’aprenentatge per al grup. Primerament, aprendre el que era un conte motor a través de la visualització conjunta del vídeo “La caza de los indios” que mostra un exemple del que és un conte motor va suposar que es pogués observar i identificar com es treballen les habilitats bàsiques motrius i altres habilitats com la coordinació, l’equilibri i la força, a la primera etapa de l’educació primària. 

A més, també es fomenten altres aprenentatges no motors, encara que, igual d’essencials pel desenvolupament integral dels infants: la imaginació, el treball en equip, el respecte cap als altres, l’ajuda mútua, entre d’altres. Aquesta dinàmica també millora la comprensió escrita dels infants, ja que, han de comprendre allò que succeeix a la història per poder seguir els moviments del fil conductor.  

Un cop analitzada l’activitat i els seus beneficis, s’expossen les seves potencialitats així com els punts dèbils que s’han identificat; 

Com a punt fort, el conte motor desperta l’interès dels infants cap a la dinàmica, ja que una activitat lúdica pot ajudar a despertar la motivació intrínseca de l’alumnat envers l’educació física. Aquesta motivació és imprescindible si volem que l’alumnat segueixi la història que es relata i que el seu aprenentatge sigui enriquidor. 

D’altra banda, s’han trobat algunes limitacions a l’hora de portar a terme un conte motor. Primerament, la necessitat d’un espai ampli, per assolir un moviment lliure i obert i per evitar que l’alumnat es puguin fer mal. Si la condició d’un espai prou ampli (com el que es veu al vídeo) no es compleix, potser la dinàmica no seria tan profitosa. 

A més, l’activitat és difícil d’adaptar a l’alumnat amb mobilitat reduïda, en aquest cas, s’hauria de triar amb molta precisió el conte amb el que es vol fer la dinàmica, per tal de fer moviments i exercicis assequibles per l’alumnat que presenta més dificultats motrius. 

En resum, el conte motor és una activitat molt original, divertida i atractiva per l’alumnat. Aquesta presenta molts beneficis en el procés d’ensenyament-aprenentatge, tot i que s’han trobat algunes limitacions, és una dinàmica que val la pena implementar, sempre que es desenvolupi tenint en compte les necessitats de l’alumnat per tal de poder adaptar-se. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

14.05.2025

Jornades esportives

Jornades esportives