14.05.2025
14 de Maig. Jocs modificats, esports alternatius i adaptats
En aquesta sessió es va dur a terme al SAF de la universitat, un espai molt més ampli amb una pista d’esport on vam fer les activitats del dia d’avui. L’objectiu principal de la sessió era introduir-nos en el món dels esports adaptats i jocs modificats, entenent com podem adaptar les activitats d’educació física per tal que siguin accessibles a tots els infants, independentment de les seves capacitats físiques o funcionals.
Durant la sessió, vam participar en diverses dinàmiques i jocs que simulaven situacions d’adaptació: algunes activitats les fèiem amb restriccions visuals, d’altres asseguts o sense poder fer servir una part del cos, per tal de posar-nos en el lloc de persones amb diversitat funcional. Això ens va ajudar a prendre consciència de les barreres que poden trobar alguns infants, però també ens va mostrar la riquesa de possibilitats que ofereix el joc si es planteja des de la inclusió i la creativitat.
Un dels jocs que vam practicar durant la sessió va ser el Goalball, un esport adaptat específicament per a persones amb diversitat funcional que afecta a la vista. Aquest joc és una bona opció per treballar la inclusió i la sensibilització a l’aula d’educació física. El Goalball es juga entre dos equips de tres jugadors per grup dins la pista, una pista que és de forma rectangular amb una porteria que ocupa tot el fons de cada costat, en el nostre cas, ho fèiem sense porteria.
Tots els jugadors porten antifaços per assegurar que ningú no vegi, de manera que es juga en igualtat de condicions, i l’únic sentit que es pot utilitzar per detectar la pilota és l’oïda. La pilota conté uns cascavells dins que permeten sentir el seu moviment. L’objectiu del joc és llençar la pilota rodant per terra per intentar marcar gol a la porteria contrària, mentre l’equip defensor ha d’escoltar atentament i llançar-se per intentar parar la pilota i evitar que entri.
A la sessió d’avui vam conèixer i experimentar esports alternatius com el Goalball, jocs amb pilotes sonores o activitats amb adaptacions de moviment, on és molt important la cooperació, la comunicació i l’empatia. Va ser una sessió molt dinàmica i reflexiva a la vegada, que ens va permetre valorar la importància de garantir una educació física per a tothom, en la qual tothom pugui participar i gaudir, independentment de les seves condicions.
Reflexió personal
Ha estat una experiència molt diferent, ja que ens va fer sortir de la nostra zona de confort i ens va permetre posar-nos en el lloc d’aquelles persones que tenen una diversitat funcional. A més, ens va fer adonar de la importància de la confiança, la comunicació, i l’orientació espacial a través de sentits com l’oïda i el tacte.
Aquesta sessió ha sigut una de les més enriquidores que he viscut dins l'àmbit de l'educació física. Poder jugar al Goalball m'ha permès experimentar com es viu una activitat física des de la perspectiva d'una persona amb diversitat funcional. Portar els antifaços i haver de guiar-me només pel so em va fer sentir una mica insegura, però també molt més connectada amb els meus altres sentits i amb la resta de l’equip, les meves companyes. Ha estat una experiència molt emocional, que m’ha ajudat a valorar la importància de l’empatia, el respecte i la inclusió. He gaudit molt descobrint maneres diferents de jugar, que demostren que tothom pot participar i gaudir de l’activitat física.
Reflexió profesional
Des del punt de vista professional, aquesta sessió ha estat fonamental per entendre la importància d’adaptar les activitats físiques a les necessitats de tot l’alumnat. Treballar amb jocs com el Goalball m’ha fet veure com l’educació física pot esdevenir una eina clau per fomentar la inclusió, el respecte a la diversitat i la igualtat d’oportunitats.
Considero essencial que com a futura docent pugui tenir diversos recursos per adaptar les propostes motrius i que coneguem esports alternatius que promouen la participació de tothom. Aquesta experiència em reforça la idea que una educació física de qualitat no és només aquella que desenvolupa habilitats físiques, sinó també valors socials i emocionals fonamentals per la convivència.
Comentarios
Publicar un comentario